Cele i zadania programu

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
Program adaptacyjny Będę przedszkolakiem opracowany został z myślą
o dzieciach 3-letnich. Przyjęte w nim założenia mają umożliwić dzieciom lepszy start przedszkolny, a także pomóc im zaadoptować się w nowych warunkach instytucjonalnych. Program opiera się przede wszystkim na współpracy przedszkola z rodziną dziecka. Program realizowany będzie w grupie 3- latków Słoneczka w roku szkolnym 2025/2026.
PROGRAM SKIEROWANY JEST DO:
nauczycieli i personelu pomocniczego przedszkola, którzy stworzą warunki szybszego przystosowania się dzieci do nowego środowiska;
dzieci, które rozpoczynają nowy etap w swoim życiu, bycia przedszkolakiem;
rodziców, którzy decydując się na edukację przedszkolną własnego dziecka są chętni do współpracy.

CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
Nawiązanie współpracy z rodziną dziecka w celu określenia wspólnych działań odnośnie adaptacji i stworzenia atmosfery wzajemnego zaufania i akceptacji.

Cele szczegółowe programu: W stosunku do dziecka:
zmniejszenie lęku przed rozstaniem z rodzicami;
zmniejszenie napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem;
skrócenie jego adaptacji do warunków przedszkolnych;
kojarzenie przedszkola z czymś przyjemnym, aby dzieci chciały wracać następnego dnia;
poznanie swojej wychowawczyni i innych pracowników przedszkola;
poznanie sale i otoczenia przedszkola;
rozwijanie umiejętności społecznych;
rozumienie i stosowanie norm i zasad życia w grupie;
nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości;
wspomaganie dziecka w budowaniu pozytywnego obrazu siebie;
wspomaganie dziecka w opanowaniu czynności samoobsługowych.

    W stosunku do rodziców:
zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia oraz pomieszczeniami przedszkola;
zmniejszenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu przedszkola;
poznanie przez rodziców wychowawczyni ich dziecka i personelu przedszkola, integracja rodziców między sobą;
zaproszenie rodziców do współpracy z nauczycielkami budowanie wzajemnej więzi, opartej na zaufaniu.
uczulenie rodziców na sytuacje trudne spotykane przez dziecko
w przedszkolu;
ukazanie rodzicom mocnych stron, możliwości i sukcesów dziecka.
W stosunku do nauczyciela:
poznanie środowiska domowego i oczekiwań rodziców w stosunku do przedszkola;
pomoc dzieciom w kształtowaniu zachowań i postaw społecznych;
wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości;
stosowanie różnorodnych i ciekawych metod w pracy z dziećmi;
pomoc w realizacji działań adaptacyjnych przez osoby sprawujące nad dziećmi opiekę.

Oczekiwania adaptacyjne:

PROGRAM ADAPTACYJNY POMOŻE DZIECIOM

spokojnie rozstać się z rodzicem;
uczestniczyć w życiu grupy;
bawić się z koleżankami i kolegami;
przestrzegać podstawowych reguł współżycia w grupie;
przezwyciężyć lęk i obawy przed zmianą środowiska;
kojarzyć pobyt w przedszkolu z radosnym i ciekawym działaniem;
zrozumieć, że pobyt w przedszkolu jest czasowy i zawsze kończy się powrotem do domu z rodzicami;
przestrzegać zasadę samodzielnego nie oddalania się od grupy;
z zaufaniem zwracać się o pomoc do nauczycieli i pracowników przedszkola;
potrafi lub podejmuje próby samodzielnego mycia buzi i rąk, korzystania
z toalety;
samodzielnie je lub podejmuje próby w tym zakresie;
potrafi lub podejmuje próby samodzielnego rozbierania się i ubierania;
potrafi bawić się samo, nawiązuje kontakty w zabawie z innymi dziećmi.

PROGRAM ADAPTACYJNY POZWOLI RODZICOM:

zna nauczycielki pracujące w grupie
ma poczucie bezpieczeństwa o swoje dziecko;
współpracuje z przedszkolem, zna cele i zadania;
nawiązuje aktywną współpracę z przedszkolem;
zna pomieszczenia, w których będzie przebywać jego dziecko;
wie, jak przygotować, wyposażyć dziecko do przedszkola;
obserwuje swoje dziecko na tle rówieśników;
wie jakie trudności musi pokonać jego dziecko i w jaki sposób mu pomóc;
rozumie znaczenie samoobsługi i samodzielności dziecka, jako warunków lepszej adaptacji dziecka w środowisku przedszkolnym.