Tutaj powinien być opis

Podsumowanie Ogólnopolskiego projektu edukacyjnego realizującego kształcenie na odległość – „Przedszkole Misiowej Mamy”

Głównym zadaniem przedszkola podczas nauczania na odległość stało się zadanie wskazane jako 14 w podstawie programowej wychowania przedszkolnego: „Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.” Nie oznacza to jednak, że pozostałe zadania zostały pominięte – wprost przeciwnie. Starannie dobrane zabawy i ich adaptacja do warunków domowych sprzyjała realizacji praktycznie wszystkich zadań oraz dotyczyły wszystkich obszarów rozwoju dziecka. W ramach projektu nauczyciele zachęcali rodziców do wprowadzenia zasad edukacji zdalnej w swoich domach. Zaproponowano rodzicom opracowanie ramowego rytmu dnia w domu, uwzględniającego uczestnictwo w zajęciach proponowanych przez przedszkole.

Celem ogólnym projektu było nawiązanie współpracy między nauczycielami wychowania przedszkolnego dla wypracowania materiałów edukacyjnych, służących kształceniu na odległość.

Cele szczegółowe:

  • nawiązanie przez nauczycieli kontaktu z rodzicami dostępną drogą elektroniczną tj. mail grupowy, grupa na Facebooku,

  • stworzenie bazy materiałów w formie opracowań autorskich oraz linków do wartościowych stron internetowych

  • prowadzenie konsultacji dla rodziców

  • rozwijanie czytelnictwa

Za pośrednictwem strony internetowej przedszkola/maili lub innej formy komunikacji nauczyciel udostępniał rodzicom propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych i eksperymentów. Zabawy zawierały propozycje zabaw on-line.

Materiały były udostępniane w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych. Dzieci w domu tak jak w przedszkolu, bawiły się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruowały, układały, sprzątały. Umożliwiono dzieciom zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych czy rodzinne spacerowanie. Aktywność dzieci była monitorowana dzięki zdjęciom i informacjom uzyskanym od rodziców.

Efekty realizacji projektu:

  • Zabawy proponowane dzieciom w ramach projektu opierały się na aktywnościach możliwych do wykonania w warunkach domowych. Przede wszystkim miały za zadanie rozwijanie samodzielności dzieci, pogłębianie relacji miedzy dziećmi a rodzicami oraz odnalezienie się w nowej, trudnej sytuacji.

  • Pobyt w domu dał możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym dał szansę wzbogacania ich słownictwa. Dobór tematów dotyczył zagadnień bliskich dziecku.

  • Rodziców zachęcano do znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi, do prowadzenia rozmów z dzieckiem, tłumaczenia otaczających nas zjawisk. Zabawy pozwalały dzieciom na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.