Tutaj powinien być opis

Podsumowanie działań w ramach realizowanego projektu pt.,,MOJE ZDROWIE – MOJA SIŁA ,WIELKA MOC”

Nasze przedszkole przez cały rok aktywnie uczestniczyło w wielu projektach, jednym z nich był projekt z zakresu edukacji prozdrowotnej i profilaktyki uzależnień ,,Moje zdrowie -moja siła, wielka moc”. Od września przedszkolaki z Publicznego Przedszkola w Kamieńsku z wielką przyjemnością realizowały wszystkie zadania.
Głównym celem tego projektu było wychowanie zdrowego, aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą przedszkolaka. Realizując ten projekt nawiązaliśmy współpracę z placówkami w całej Polsce.
Dzieci realizując kolejne zadania poszerzały swoją wiedzę i umiejętności:
zrozumiały czym jest ,,Zdrowie” dla człowieka,
utrwaliły prawidłowe nawyki higieniczne i zachowania prospołeczne,
rozwijały umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą,
podniosły wiedzę na temat funkcjonowania poradnictwa telefonicznego i innych form pomocy,
kształtowały prawidłowe nawyki żywieniowe,
kształtowały właściwą postawę wobec środowiska przyrodniczego,
poznały i zrozumiały zagrożenia dla zdrowia wynikające z nadmiernego spędzania czasu przy komputerze i przed telewizorem,
promowały aktywność ruchową.

Realizowaliśmy następujące zadania:
I ,,Żyje zdrowo i bezpiecznie”
1. W ramach pierwszego zadania ,,Zdrowie” ,w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia  dla 6- latków - grup ,,Kolorowe rybki”, ,,Słoneczka”,,,Motylki” z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Panie opowiedziały przedszkolakom, w jaki sposób udziela się pierwszej pomocy, jak pomóc poszkodowanym zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe. Dzieci z zainteresowaniem słuchały wskazówek dotyczących zachowania się w  sytuacji zagrożenia życia, przypomniały sobie podstawowe numery alarmowe. Duże wrażenie zrobił na dzieciach ,,fantom”,na którym dzieci uczyły się podstaw reanimacji. Spotkanie to miało na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw oraz zapoznanie dzieci z podstawowymi czynnościami ratowniczymi.

2.,,Kodeks zdrowego i bezpiecznego przedszkolaka”.
Kolejnym zadaniem związanym z projektem było stworzenie kodeksu zdrowego i bezpiecznego przedszkolaka. Dzieci dowiedziały się na czym polega Kodeks Przedszkolaka, do czego służy, a najważniejsze, że należy go przestrzegać. Przedszkolaki  utrwaliły zasady bezpieczeństwa, zasady właściwego zachowania w przedszkolu i poza nim. Na dowód tego ,że będą przestrzegać wszystkich zasad, dzieci złożyły paluszkowe podpisy. W sali znajduje się tablica motywacyjna ,,wesoła i smutna buzia”, która mobilizuje dzieci do właściwego zachowania. Zadanie to realizowane było w każdej grupie przedszkolnej.

3.,,Trudna sztuka mówienia nie”- to kolejne zadanie przeprowadzone w grupie dzieci 6-letnich ,,Słoneczka”. Dzieci zapoznały się z nowym pojęciem jakim jest asertywność. Poszerzyły wiedzę dotyczącą prawidłowych postaw w kontaktach społecznych. Rozwinęły umiejętności prawidłowego rozwiązywania sytuacji trudnych i konfliktowych.

4. Zadanie z modułu ,,Żyję zdrowo i bezpiecznie”- przeprowadzenie  ,,Quizu wiedzy o zdrowiu i bezpieczeństwie”. Zajęcia tematyczne zostały przeprowadzone w grupie dzieci 4-letnich ,,Żabki”.Celem tego zadania było sprawdzenie wiedzy przedszkolaków z zakresu bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach  oraz dostarczenia wiedzy na temat sytuacji będących źródłem bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia. Dzieci utrwaliły wiedzę z przepisów obowiązujących w ruchu drogowym oraz przypomniały sobie numery alarmowe. Rozwinęły umiejętności efektywnego współdziałania w grupie.

.II ,,Jestem tym co jem i piję”
1.,,Piramida żywienia”-dzieci z grupy ,,Kwiatuszki” zapoznały się z zasadami zdrowego i racjonalnego odżywiania. Poznały grupy produktów tworzących piramidę zdrowego żywienia oraz zasady doboru produktów w codziennym żywieniu. Dzieci potrafiły wymienić poszczególne piętra piramidy oraz główne produkty należące do tych grup. Wymieniły produkty zalecane oraz niezalecane w prawidłowym żywieniu. Wykorzystały zdobytą wiedzę do oceny własnych zachowań żywieniowych. Dzieci z grupy ,,Motylki” wykonały pracę plastyczną pt. ,,Wiem co jem”.
2.,,Zamiast cukierków”-dzieci z grupy ,,Słoneczka”, ,,Krasnoludki” ,,Biedroneczki”oraz ,,Żabki” przygotowały w ramach zadania  zdrowy deser o nazwie ,,kulki mocy”, czyli słodkie a zarazem zdrowe słodycze wykonane z naturalnych składników. Dzieci z wielkim zaangażowaniem wykonywały kolejne kroki do powstania kulek. Kulki mocy smakowały wszystkim dzieciom, jest to zdrowa i pyszna przekąska , która zaspokaja apetyt na słodycze.
3.,, Zamiast soku” - przedszkolaki z grupy ,,Kolorowe Rybki” oraz ,,Żabki” podczas zdalnego nauczania przeprowadziły w swoich domach, z pomocą rodziców zabawę badawczą, uświadamiającą  ile łyżek cukru jest w ich ulubionych soczkach oraz jak to wpływa  na ich zdrowie. Dzieci dowiedziały się, że we wszystkich sokach i napojach jest bardzo duża ilość cukru, który niekorzystnie wpływa na ich zdrowie a szczególnie na zęby. Przygotowały swój koktajl mleczno-owocowy, który jest pyszny i zdrowy.
4.,,Wspieramy polskie rolnictwo”-w  ramach zadania przedszkolaki z grupy ,,Kwiatuszki”i ,,Motylki” wybrały się na spacer do sklepu warzywniczego, w którym zakupili polskie warzywa i owoce. Następnie po powrocie do przedszkola przygotowali pyszne szaszłyki owocowo-warzywne.

III ,,Przed chorobą uciekam na własnych nogach”
1.,,Sport to zdrowie”.
We wrześniu w naszym przedszkolu mieliśmy przyjemność gościć trenerów, którzy w ramach Ogólnopolskiego Systemu Rozrywki Ruchowej – Przedszkoliada.pl przeprowadzili zajęcia we wszystkich grupach przedszkolnych. Trenerzy zachęcali dzieci do podejmowania aktywności fizycznej opartej na ćwiczeniach z piłkami, które sprzyjają ogólnemu rozwojowi dzieci. Nasi milusińscy z ciekawością i entuzjazmem przyjęli gości a przy tym doskonale się bawili. Od września zajęcia z Drużyną Kangura odbywały się co tydzień .
2.,,Aktywne metody  w zabawie”.
Panie wychowawczynie z grup ,,Słoneczka”,,,Krasnoludki”, ,,Biedroneczki”i ,,Żabki” podczas zdalnego nauczania, przeprowadziły w ramach projektu,  zabawy ruchowe z wykorzystaniem różnych metod. Jedną z nich była metoda C. Orffa, która stwarza wielkie możliwości rozwojowe dla dzieci. Dzięki włączeniu w tok zajęć ruchowych muzyki, ruchy dzieci stają się bardziej płynne i harmonijne. Ułatwia to dzieciom rozwijanie i wzbogacenie ich inwencji twórczej. Muzyka otwiera wnętrze dziecka, pozwala mu przeżywać ją,  a zarazem odkrywa ich własne uczucia i emocje.
3.,,Elementarz sportowy”
Dzieci z grupy ,,Kwiatuszki” zapoznały się z treścią wierszyka ,,Elementarz sportowy” oraz z innymi wierszykami i piosenkami o tematyce sportowej. Przyswoiły krótkie fragmenty wierszyków na pamięć. Wypowiedziały się na temat swoich ulubionych dyscyplin sportowych oraz pokolorowały swoich ulubionych sportowców. Dostrzegli korzyści jakie przynosi sport i aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu.

IV ,,Zamiast grać na komputerze lepiej pędzić na rowerze”
1.,,Internet a bezpieczeństwo”
W związku z Dniem Bezpiecznego Internetu w naszym przedszkolu została przeprowadzona akcja mająca na celu uświadomienie dzieciom, jakie niebezpieczeństwa czyhają na nie w dzisiejszych czasach w sieci. W ramach tej akcji dzieci zostały zapoznane z podstawowymi zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu. Przedszkolaki z wielkim zainteresowaniem obejrzały bajki z serii ,,Sieciaki.pl”.Film poprzedzony został pogadanką na temat Internetu z naciskiem na to, jak zachować bezpieczeństwo w Sieci .Zachowania te zostały szczegółowo omówione, a efektem finalnym były wykonane przez dzieci plakaty, poświęcone bezpieczeństwu w Sieci.
2.,,Moje hobby”
Zajęcia te zostało przeprowadzone w grupie dzieci 5-letnich ,,Kwiatuszki”.Przedszkolaki  chętnie wypowiadały się na temat swoich zainteresowań na forum grupy, dzieliły się wiedzą i doświadczeniami z rówieśnikami. Zadanie to rozwinęło ciekawość poznawczą oraz wzmocniło więzi koleżeńskie między dziećmi.
3.,,Mój wymarzony rower”.
Dzieci z grupy ,,Kwiatuszki ” w ramach realizacji zadania  ,wykonały indywidualne prace plastyczne , na których znalazł się ich wymarzony rower. Zajęcie zostało przeprowadzone podczas zdalnego nauczania.
V ,,Gdy Ziemia woła o pomoc”
1.,,Za kilkanaście lat”
Dzieci ze wszystkich grup, podczas zdalnego nauczania  obejrzały film dotyczący negatywnego wpływu człowieka na naszą planetę. Zobaczyły skutki dotychczasowych działań .Poznały rodzaje zanieczyszczeń środowiska oraz wpływ tych zanieczyszczeń na zdrowie ludzi, zwierząt oraz całej planety. Zadanie to miało na celu  kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska, którą należy rozpocząć od najmłodszych lat, ponieważ świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie. Wszyscy powinniśmy mieć świadomość, że ochrona i kształtowanie środowiska , w którym żyjemy, jest koniecznością a zatem podstawowym obowiązkiem każdego człowieka.
2.,,Lubimy zabawy i eksperymenty”
W ramach realizacji tego zadania w naszym przedszkolu  w grupie dzieci ,,Kolorowe Rybki'' oraz ,,Krasnoludki” odbyły się pokazy eksperymentów oraz zabawy badawcze. Głównym celem tego zadania było rozwijanie ciekawości oraz kreatywności dzieci poprzez samodzielne eksperymentowanie, doświadczanie, stawianie pytań i wnioskowanie.
3.Dowolne zadanie o tematyce modułu- ,,Mali Ekolodzy”
Rozmowa z dziećmi na temat zanieczyszczenia przyrody ze zwróceniem uwagi na konieczność zbierania śmieci , dbania o czystość naszego środowiska. Poinformowanie dzieci o ogólnopolskim Dniu Sprzątania Świata i znaczeniu tej akcji dla życia na Ziemi. Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw grożących życiu ludzi spowodowanych zanieczyszczeniem i dewastacją najbliższego środowiska przyrodniczego .Udział przedszkolaków w akcji ,,Sprzątanie świata” - wyjście w okolice przedszkola.