Tutaj powinien być opis

"Jak motywować dziecko?" - Wskazówki dla rodziców

Jak motywować dziecko do nauki? - wskazówki dla rodziców

 

Kluczem do sukcesu jest miłość i akceptacja!!!

Najważniejszą sprawą w zakresie motywowania dzieci do nauki jest ich akceptacja przez rodziców, bez względu na to, co dziecko robi czy jak się zachowuje. Dziecko, które wyrasta w atmosferze akceptacji, poczuciu, że jest kochane i szanowane, łatwiej przyjmie nasz punkt widzenia. Dziecko, które nabierze wiary i pewności siebie, łatwiej pokona problemy i chętniej będzie stawiało czoła przeciwnościom.

Jak rodzice powinni postępować, aby zachęcić dzieci do nauki?

  • WSPIERAJ, ALE NIE WYRĘCZAJ.

Pomagając w odrabianiu zadań domowych nie należy wyręczać dziecka. Należy wdrażać je do samodzielnej pracy. Należy dziecko przyzwyczajać do podejmowania wysiłku, do pokonywania trudności, wtedy uwierzy we własne możliwości.

  • MĄDRZE MOTYWUJ.

Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. Złotym środkiem jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców, pochwały. Dziecko będzie miało poczucie, że rodzice doceniają jego trud i wysiłek włożony w naukę.

  • DOCENIAJ OSIAGNIĘCIA DZIECKA.

Warto się zastanowić, czy niepowodzenia w nauce nie są objawem konkretnej przyczyny. Jest różnica miedzy dzieckiem, które nie chce się uczyć, a takim, które uczy się wolno i nie jest w stanie zrobić tego, co się od niego wymaga. W rozpoznaniu problemu może pomóc rozmowa z wychowawcą, pedagogiem, a także badanie w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

  • NIE POZWÓL DZIECKU, BY ŹLE MÓWIŁO O SOBIE.

Często mamy okazję słyszeć, że dziecko źle mówi o sobie: „jestem głupi”, „nie dam rady”,

„i tak mi się nie uda”. Są to głosy, które są wrogami sukcesu. Czasem nieświadomie nadajemy dziecku etykietę i tak o nim mówimy: „ten nie jest zdolny, ten powolny, ten zapominalski”. Sprawiamy, że dziecko tak zaczyna myśleć o sobie. Opatrywanie dzieci etykietami ogranicza ich nadzieję, marzenia i możliwości. Lęk przed niepowodzeniem powoduje u tych dzieci występowanie tendencji do rezygnacji, formułowanie niskich aspiracji i niskich oczekiwań oraz unikanie zadań.

  • BUDUJ W DZIECKU POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI.

Dziecko będzie myślało pozytywnie o sobie, gdy będzie miało poczucie własnej wartości. Rolą rodziców jest pomóc wykształcić w dziecku energię i inicjatywę, by zrekompensować poczucie niskiej wartości, by znaleźć sposób zrównoważenia swojej słabości, by dziecko myślało: „Może nie najlepiej śpiewam, ale za to najlepiej gram w piłkę”. Wiara we własne możliwości może zaprowadzić na sam szczyt, a jej brak powoduje utratę mnóstwa fantastycznych okazji do nauki, zabawy, poznania ciekawych ludzi. Nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób postępy i motywujesz do dalszej pracy.

  • WDRAŻAJ DZIECKO DO SYSTEMATYCZNOŚCI.

Naucz dobrej organizacji pracy (rób zadania o tej samej porze) i zadbaj o odpowiednie miejsce do pracy (stały kącik).

 

 

Źródła:

  • Brophy. J – „Motywowanie uczniów do nauki”

  • Buchner. Ch- „ Sukces w szkole jest możliwy”

  • Hamer.H – „ Do efektywności nauczania”

  • Harmin. M – „Duch klasy”. Jak motywować uczniów do nauki?

  • Mc Ginnisa. A – „Sztuka motywacji”

  • D. Stipek, K.Seal- „Jak nakłonić dziecko do nauki?”

  • G.W.Green – „Jak pomagać dziecku w nauce?”

  • A.Faber, E.Mazlish – „Jak mówić, żeby dzieci uczyły się w domu i w szkole”

  • Strony internetowe: www.edux.pl, www.publikacje.edu.pl.