
Kółko małego badacza - kwiecień
W dniu 26.04.2018roku dzieci uczestniczyły w zajęciach kółka małego badacza pt.,, Przedszkolak bada i eksperymentuje’’. Tym razem wykonywaliśmy różne eksperymenty pod okiem p Małgosi. Były to 4 eksperymenty tj.,, Budowa jajka’’, ,, Jak oddzielić żółtko od białka’’, ,,Tęcza na talerzu’’, ,, Malowanie w mleku’’.
Do I eksperymentu potrzebowaliśmy jajko i talerzyk. N. rozbiła na talerzyku jajo kurze i opowiedziała dzieciom, z czego się ono składa: skorupka, błona, białko, żółtko, płytka zarodkowa na żółtku ( ciemnożółte kółeczko, nie zawsze widoczne), komora powietrza. Prowadząca wytłumaczyła dzieciom, jaką funkcję pełnią poszczególne części jajka: skorupka oraz błona chronią je przed uszkodzeniami, białko chroni powstającego pisklaka przed wyschnięciem, żółtko zawiera substancje niezbędne do rozwoju pisklęcia, komora powietrzna zapewnia pisklakowi możliwość oddychania. Z płytki zarodkowej może się rozwinąć pisklę, Z jaj dostępnych w sklepie nie wyklują się pisklęta.
Do II eksperymentu potrzebowaliśmy jajko z poprzedniego doświadczenia i plastikową butelkę. Przebieg: N. ścisnęła plastikową butelkę, następnie przytknęła jej ujście do żółtka i puściła. Żółtko wpadło do butelki. Wyjaśnienie: W pustej butelce jest powietrze. Kiedy ściskamy butelkę powietrze jest z niej wypychane. Gdy przestajemy ją ściskać, powietrze znów do niej wlatuje. Jeśli ujście ściśniętej butelki przyłożymy do żółtka, może zostać ono zassane do wnętrza butelki.
Do III eksperymentu potrzebowaliśmy 1 opakowanie cukierków Skittles, duży talerz biały, wodę w temperaturze pokojowej. Przebieg: Wybrane dziecko wokół brzegu talerza układało cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewało powoli na środek talerza wodę i wszystkie dzieci obserwowały, co się działo. Ważne w tym doświadczeniu było to, aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno i dzieci to zaobserwowały w doświadczeniu. Wykonując jeszcze raz doświadczenie – eksperyment doszły do wniosku, że cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektywny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca kolorowa tęcza.
Do III eksperymentu potrzebowaliśmy mleko, barwniki spożywcze, plastikowe łyżeczki, miseczki, patyczki do uszu.Przebieg: N. pokazała dzieciom sposób wykonania tego doświadczenia. Do talerzyka wlała mleko, następnie wzięła łyżeczką barwniki i rozlewała kropelki barwnika na środek talerza, Następnie pomoczyła patyczek w płynie do naczyń i przyłożyła go do powierzchni mleka. Kolory powoli mieszały się ze sobą. Następnie dzieci wykonywały to doświadczenie samodzielnie. Wniosek: Płyn do mycia naczyń rozbija molekuły tłuszczu i pozwala barwnikom rozprzestrzenić się w mleku.
Wszystkie przedszkolaki były zachwycone efektami naszych eksperymentów i z wielką ochotą czekają na kolejne zajęcia w maju.