Tutaj powinien być opis

Kółko małego badacza pt. ” Przedszkolak bada i eksperymentuje’’ – 22.02.2018

W miesiącu lutym na kółku małego badacza przeprowadzaliśmy z dziećmi eksperymenty związane z właściwościami fizycznymi wody. Do pierwszego doświadczenia potrzebowaliśmy szklankę z zimną wodą, szklankę z gorącą wodą, atrament, łyżeczkę, ocet. Wykonanie doświadczenia: Do każdej szklanki wpuściliśmy kilka kropli atramentu i obserwowaliśmy, co działo się z atramentem w szklance z zimną, a co w szklance z gorącą wodą. Dzieci doszły do wniosku, że w szklance z zimną wodą kleks atramentu powoli rozpływa się w wodzie, ale cały czas jest wyraźnie widoczny, natomiast w szklance z gorącą wodą atrament rozpływa się znacznie szybciej, a po chwili przestaje być nawet widoczny. Następnie pomieszaliśmy łyżeczką wodę w jednej i drugiej szklance i wyznaczone dziecko wlało ocet do szklanki z gorącą wodą, w której atrament zniknął. Co zaobserwowaliśmy? Czary mary woda znowu była niebieska. Prowadząca wyjaśniła dzieciom, iż atrament wyprodukowany jest z kilku składników, między innymi z barwnika. To on nadaje atramentowi kolor. Gdy wpuszczamy krople atramentu do wody, to ich kształt zmienia się w kleks, który powoli rozpływa się w wodzie, chociaż jej nie mieszamy. W gorącej wodzie zjawisko to zachodzi znacznie szybciej niż cząsteczki zimnej wody. Drugie doświadczenie jakie wykonaliśmy podczas zajęć to zabawa badawcza z pianką do golenia pt. ,,Pada deszcz’’. Potrzebowaliśmy miseczkę szklaną, piankę do golenia, strzykawkę, tusz, barwnik spożywczy. Wykonanie doświadczenia: Wyznaczone dziecko na początku nalało wodę do miseczki, potem wycisnęło pianę tworząc chmurę. Następnie nabrało tusz do strzykawki a potem delikatnie wstrzykiwało na pianę tusz. Wniosek: Ta zabawa nie obrazuje procesu powstawania deszczu, ale dzieci obserwowały podczas tego eksperymentu jak przez piankę przenikają różne płyny: tusz, barwnik spożywczy. Dzieci mówiły, co przeniknie szybciej, a co wolniej. Doszły do wniosku, dlaczego tak się dzieje: to, co jest cięższe i gęstsze przenika szybciej. Trzecie doświadczenie jakie wykonaliśmy to ,,Tańczący kieliszek’’. Potrzebowaliśmy: kawałek stalowego drutu, 2 kieliszki z cienkiego szkła. Do kieliszka wlaliśmy wodę, ale nie więcej niż ¼ ich pojemności, umoczyliśmy palec w wodzie i delikatnie pocieraliśmy nimi brzegi jednego kieliszka. Dzieci zaobserwowały, że kieliszek wydaje dźwięk. Stalowy drut zwinęliśmy w kształcie litery S i położyliśmy go na jednym z kieliszków. Drugi kieliszek pocieraliśmy palcem tak, jak poprzednio. Gdy pierwszy kieliszek wydawał dźwięk, to drugi drgał-, zatem jeden grał, a drugi tańczył stwierdziły dzieci. Dzieje się tak, dlatego, że drut odbiera przenoszone przez powietrze drganie z pierwszego kieliszka. Poruszający się drut pobudza do ruchu drugi kieliszek. Wszystkie dzieci bardzo uważnie obserwowały nasze eksperymenty.