Tutaj powinien być opis

Kółko małego badacza - 25.01.2018

Dnia 25 stycznia 2018r dzieci uczestniczyły w zajęciach kółka małego badacza pt ,,Przedszkolak bada i eksperymentuje’’. Prowadząca zajęcie p. Małgosia zapoznała dzieci z różnymi doświadczeniami.           Pierwsze doświadczenie pt. ,,Jak to się dzieje, że jajko tonie, albo pływa?’’ Do tego doświadczenia potrzebowaliśmy jajko, pojemnik lub inne naczynie, wodę. Do pojemnika z wodą włożyliśmy jajko. Prowadząca wyjaśniła dzieciom, że jeśli jajko tonie, to znaczy, że jest świeże. Jeśli unosi się na powierzchni, to jest nieświeże. Drugie doświadczenie jakie wykonaliśmy to pt. ,,Pienisty wulkan’’. Do drugiego doświadczenia potrzebowaliśmy butelki z otworem, ocet, płyn do mycia naczyń, sodę oczyszczoną, chusteczkę higieniczną, miskę. Butelkę napełniliśmy do połowy octem, dolewaliśmy trochę płynu do mycia naczyń. Ostrożnie zmieszaliśmy składniki. Butelkę ustawiliśmy na środku miski. Następnie wsypaliśmy trzy łyżeczki sody oczyszczonej na środek papierowej chusteczki. Zawinęliśmy ją i skręciliśmy końce i wrzuciliśmy zawiniętą chusteczkę do butelki Po kilku minutach z butelki zaczęła wydobywać się piana. Prowadząca wyjaśniła dzieciom, że gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do naczyń i dlatego powstaje przy tym dużo piany. Dzieci nazwały wulkan,, pienisty potwór i stwierdziły, że jeżeli użylibyśmy jodyny to wulkan wybuchnął by żółtą lawą.                                                    Trzecie doświadczenie pt.,, Magiczna woda’’. Do kolejnego doświadczenia potrzebowaliśmy szklanki z wodą, kartkę papieru, miskę. Prowadząca zaprosiła dzieci do obserwowania przebiegu doświadczenia. Napełniła szklankę wodą, przykryła naczynie kartką, a następnie odwróciła szklankę dnem do góry( na początku przytrzymała kartkę ręką, lecz po chwili puściła ją).Nauczycielka zachęciła dzieci by opowiedziały, co im się udało zaobserwować. Stwierdziły, że woda nie wylała się ze szklanki. Prowadząca wyjaśniła dzieciom, że kartka utrzymała ciecz w naczyniu. Utrzymanie się kartki na szklance wypełnioną wodą zawdzięczamy napięciu powierzchniowemu, ale nie tylko. Niezależnie od tego, jak dużo wody nalejemy do szklanki, gdy odwrócimy naczynie, w jego górnej części zauważymy wolną przestrzeń. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciu, wyciągały wnioski z przeprowadzonych doświadczeń i dowiedziały si,ę że otaczające dzieci przedmioty i substancje z którymi mają do czynienia na co dzień kryją wiele tajemnic które można i warto odkrywać.